Valeuutistutkimus Saksasta: Pakolaisille ilmaista seksiä keksityssä kaupungissa

Saksan yleisradioyhtiö ARD esittää maanantaina dokumentin stuttgartilaisen yliopiston valeuutiskokeesta. Hohenheimin yliopisto halusi selvittää, miten nopeasti ja laajasti keksityt jutut saadaan leviämään.

Professori Wolfgang Schweigerin työryhmä perusti koetta varten ensin "Der Volksbeobachter" -nettiblogin ja sitä markkinoivan Facebook-profiilin. Karmivalta kuulostava "Der Volksbeobachter" eli kansanvahti julkaisi huhtikuussa neljä sepitettyä tarinaa.

Parhaiten levisi tarina, jonka mukaan Bad Eulenin kaupungin vastaanottokeskuksessa oli vuoden alusta saakka tarjottu asukkaille prostituoitujen seksipalveluita kerran viikossa veronmaksajien piikkiin.

Keskiviikkoiltaisin asuntovaunulla saapuneita seksiammattilaisia perusteltiin jutussa ihmisen perustarpeiden tyydyttämisellä. Prostituoitujen piti estää turhautumista sekä auttaa aggressioiden purkamisessa.

Bad Eulenin vastaanottokeskuksessa ei seksiä kuitenkaan harjoitettu, sillä sen nimistä kaupunkia ei ole. Eulen tarkoittaa suomeksi pöllöjä.

Tummia loukkaava kahvila suljettava

Tutkijat testasivat myös Lämmingsheimin kaupungin poliittisen uutisen kiinnostavuutta.

Valeuutisen mukaan Vihreiden kaupunginvaltuutettu ”Salbader Bahreneju” vaati kymmeniä vuosia toimineen idyllisen kahvila ”Mohrenkopfin” nimenvaihtoa tai sulkemista, koska se loukkaisi kaupungin afrikkalaisperäistä väestöä.

Nimellä ”Mohrenkopf” on Saksassa samanlainen historia kuin Suomessa. Myös Saksassa tätä jälkiruokaherkkua kutsuttiin aikaisemmin ”neekerinsuukoksi”.

Lämmingsheimin suosittua kahvilaa ei suljettu, koska tätäkään paikkakuntaa ei ole.

Yliopiston työntekijät kehittivät valeuutisten lisäksi neljä valeprofiilia seuramaan oikeistopopulistiksi tiedettyjä nettisivustoja. Suosituin valeprofiili keräsi kahdessa viikossa 251 Facebook-seuraajaa.

Der Volksbeobachter
Kuvakaappaus Der Volksbeobachter –sivustolta. Blogin tekstit on nyt merkitty valeuutisiksi.

Maailmankuvaan sopivan uutisen lähdettä ei kyseenalaistettu

Hohenheimin yliopiston tutkimusryhmä huomasi, että valeuutisen levittäminen ei vaadi suurtakaan vaivaa. Tunnin päivittäisellä työpanoksella tutkijat pystyivät tavoittamaan laajan joukon ihmisiä, jotka ottivat uutiset ainakin aluksi todesta.

Edes Facebook ei kyseenalaistanut "Der Volksbeobachter" -tiliä, vaikka yhdessä valeuutisessa tutkijat kertoivat Facebook-perustaja Mark Zuckerbergin pyytäneen eräältä raiskauksesta epäilyltä syyrialaispakolaiselta anteeksi tämän sosiaalisen median kautta saamiaan törkyviestejä.

Tarina saksalaisen kokeneen maalarin työttömyydestä, koska pakolainen vei hänen työpaikkansa, levisi sekin laajalle ilman suurempia kyseenalaistamisia.

"Der Volksbeobachter" muistutti nimeltään Völkische Beobachter -sanomalehteä, joka oli natsien puoluelehti vuodesta 1920 vuoteen 1945. Tutkijoiden mukaan jo nimen piti kertoa, että kyseessä ei voi olla kovin uskottava media.

Professori Wolfgang Schweiger sanookin ARD:n haastattelussa, että uutisiin uskoivat ne, joiden maailmankuvaan uutinen sopii. Kyseessä on lopulta aika vähäinen, mutta äänekäs joukko netin käyttäjiä.

"Der Volksbeobachter" on edelleen olemassa, mutta uusia paljastuksia ei ole luvassa. Entisetkin on merkitty valeuutisiksi.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: Premium Themes | Thanks to Free WordPress 4 Themes, Download Premium WordPress Themes and